گروه تولیدی تجهیزان صنعت Tajhizansanat

گروه تولیدی تجهیزان صنعت |طراحی و ساخت انواع تجهیزات تاسیسات مکانیکی شیمیایی تهویه و تصفیه خانه

گروه تولیدی تجهیزان صنعت Tajhizansanat

گروه تولیدی تجهیزان صنعت |طراحی و ساخت انواع تجهیزات تاسیسات مکانیکی شیمیایی تهویه و تصفیه خانه

مبدل حرارتی مسی

مبدل حرارتی مسی چیست؟

مبدل حرارتی مسی چیست و چگونه عمل می کند؟‌ انتقال حرارت یکی از مهم ترین عملیات هایی است که در صنایع گوناگون به روش های مختلف انجام می شود. مبدل های حرارتی یک انتقال دهنده گرما هستند. اما انتقال گرما برای چه ؟‌ تامین آبگرم یکی از مهم ترین نیاز های انسان می باشد. مبدل های حرارتی پوسته و لوله از جمله تجهیزاتی هستند که عملیات تامین آبگرم به صورت غیر مستقیم را انجام می دهند. مبدل های حرارتی پوسته و لوله به دلیل ویژگی های بسیار زیاد پر کاربرد ترین نوع مبادله کن حرارتی هستند. این محصول به طور کلی از یک بخش دربرگیرنده(پوسته) و یک بخش لوله یا تیوب تشکیل شده است. مبادله حرارت به صورت غیر مستقیم انجام می شود.

مبدل حرارتی مسی

مبدل حرارتی مسی استخر موتورخانه کویل مسی تحلیل حرارتی مشخصات فنی کاتالوگ قیمت

سایز تیوب های مبدل حرارتی مسی

با توجه به شرایط عملکرد مبدل سایز و ضخامت لوله های مسی یا همان کویل ها انتخاب می شود.با توجه به میزان دبی سیال درون تیوب سایز تیوب مشخص می شود. باتوجه به فشار و میزان خوردگی ضخامت لوله ها انتخاب می شود.

سایز برحسب اینچسایز برحسب میلیمتر
3/89.52
1/212.70
5/815.87
3/419.05
125.40

 کاربرد های مبدل پوسته و لوله مسی

  • مبادله حرارت در سیستم های گرمایشی و تامین آبگرم
  • استفاده برای خنک سازی روغن داغ
  • مبدل های چیلر
  • استفاده بعنوان کندانسور
  • کاربرد در سیستم های بخار

طراحی و نقشه مبدل حرارتی مسی

طراحی انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله با نرم افزار HTRI

کویل مسی در سیستم تهویه مطبوع

یکی از مهم ترین بخش های صنعت سیستم های تهویه مطبوع هستند. بیشترین کاربرد مبدل های حرارتی درسیستم های تهویه مطبوع و گرمایش است. الزامات برای افزایش بازده در این سیستم ها باعث شد تا کاربرد مس در سیستم های مدرن افزایش یابد.خاصیت ضد میکروب بودن دلیل افزایش استفاده آن است. در سیستم های تهویه مطبوع و تبرید که از مس استفاده شده است امکان رشد باکتری ، کپک و میکروب به شدت کاهش می یابد . این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد بو و هدر رفت انرژی نیز می شود.

لوله مسی فین دار

به منظور افزایش سطح انتقال حرارت در طراحی مبدل های حرارتی از لوله های فین دار استفاده می شود. فین یا پره ها به روی سطح لوله قطر داشته و باعث افزایش میزان انتقال حرارتی می گردند. در لوله های مسی داخل و بیرون می تواند شیار دار باشد. داخل آنها از نوع شیار دار یا ساده خواهد بود.

فین ها دارای دو نوع پیچشی و اکسترود هستند. اگرچه فین باعث افزایش میزان انتقال حرارت می شود اما موجب تجمع ناخالصی نیز می تواند باشد. به همین منظور در صنایع غذایی از لوله های فین دار معمولا استفاده نمیشود.

سوالات متداول

تفاوت مبدل حرارتی استیل و مسی چیست؟ 

مبدل های حرارتی استیل و مسی هر دو از نمونه های پرکاربرد در سیستم گرمایش ساختمان ، استخر و…. هستند. نمونه های استیل دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی بوده و نمونه های مسی دارای ضریب انتقال حرارت بیشتر هستند.

روش محاسبه ظرفیت کویل های مسی چگونه است؟

برای تعیین ظرفیت و مشخص سازی ظرفیت کویل مورد نظر ابتدا میزان انتقال حرارت در زمان مورد نظر را محاسبه می کنیم. پس از آن باتوجه به سایز لوله ها و تیوب ها میزان سطح مورد نیاز برای انتقال حرارت تعیین می گردد. پس از مشخص سازی تعداد لوله ها و سایز آنها ظرفیت کویل مشخص می گردد.

آیا عملیات والس کاری مبدل را به طور کامل آب بندی می کند؟

در قسمت مونتاژ تیوب های مسی به صفحه لوله یا tube sheet از دستگاه والس زنی استفاده می شود. به این دستگاه tube expander نیز گفته می شود. پس از قرار دادن تیوب در سوراخ صفحه لوله این دستگاه دهانه با تغییر شکل ( پهن کردن) دهانه لوله عملیات مونتاژ را انجام می دهد. در صورت درست انجام نشدن والس امکان خارج شدن از آب بندی وجود دارد. در این صورت باید لوله مورد نظر باز شده و دوباره مونتاژ شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد